loading...
مرجع کنکور زیرنظر مهندس میر محمدی
محمدرضا جعفری بازدید : 74 سه شنبه 03 بهمن 1391 نظرات (0)

چگونه ریا ضی را یاد بگیریم؟

 

کسانی که در ریاضی ضعیف هستند دو دسته اند:

 

دسته اول کسانی هستند که برای خواندن ریاضی وقت می گذارند

 

اماچون روش های صحیح مطالعه و یادگیری این درس را نمی دانند از وقتی که می گذارند نتیجه نمی گیرند

                                    

دسته دوم آنهایی هستند که برای درس خواندن اصلا وقتی نمی گذارند آنها اگر کمی حساب وکتاب کنند می بینند که برای همه چیز وقت دارند جز درس خواندن0 به هر حال تصمیم با خودآنهاست اگر واقعا می خواهند چیزی یاد بگیرند-چه ریاضی ویا هر درس دیگر-لازم است مقداری از وقت خود رابه درس خواندن اختصاص دهند0 مشکل اصلی این دسته افراداین است که یا به این کار اهمیتی نمی دهند یاعلاقه ندارند0

 

برای مطالعه ی ریاضی:

 

اصول ومفاهیم رابه جای حفظ کردن بفهمید

 

قسمتی مهمی ازریاضی –مجموعه ای ازاصول ومفاهیم است وبقیه ی آن استفاده ازآن اصول ومفاهیم برای حل مسائل است

 

تا این اصول را خوب درک نکنید نمی توانیداز آنها برای حل مسئله استفاده کنید  در هر کتاب مجموعه ای از اصول ومفاهیم وجود دارد که باید آنها را بشناسید وخوب بفهمید       

 

اصول ریاضی روی هم قرار می گیرند0ا

 

اصول ومفاهیم ریاضی مثل آجرهای دیوار روی هم قرار می گیرند.اگر مفاهیم اولیه راخوب درک نکنید به تدریج در فهم اصول ومفاهیم بعدی هم مشکل خواهید داشت واین مشکل همین طور ادامه خواهد داشت تاجایی که در مراحل بالاتر چیزی متوجه نخواهید شد اگر می بینید بعضی ازقسمتهای کتاب فعلی تان را خوب متوجه نمی شویدونمی توانید مسائل را حل کنید حتماٌ بعضی ازمفاهیم سالهای قبل را متوجه نشده اید.

 

ریاضی تماشا کردنی نیست!

 

هیچ کس فقط با رفتن به کلاس-تماشای معلم وانجام سرسری تکلیف هاریاضی یاد نمی گیرد0برای یادگیری باید در مطالعه فعال باشید واقعا در کلاس درس حضور داشته باشید ودر همه مراحل مطالعه و یادگیری توجه داشته باشید0خوب یادداشت کنید0حتی اگرمعلم تکلیفی نداده شما حتما درخانه تکلیف هایی را برای خود انجام دهید0

 

تمرین تمرین تمرین!

 

هیچ چیز مانند حل مسئله به فهم ریاضی کمک نمی کند0به تمرین هاو مسئله ها مانندکاری اجباری که بایدبه معلم تحویل دهید نگاه نکنید0 مسئله ها راهی هستند که شما ریاضی را بهتر بفهمید0فراموش نکنید مسئله هاو تمرین ها وسیله یادگیری هستند0

 

تعریف ها را بنویسید.

 

یکی از راه های ساده برای فهم دقیق تر اصول ومفاهیم ریاضی نوشتن آنهاست . همه ی ما هنگام نوشتن دقت بیشتری داریم . وقتی مطلبی را می نویسید اگر در همان حال سعی کنید ان را بفهمید ان مطلب با مطالب قبلی پیوند می خورد وآن را راحت تر حفظ می کنید . این کار شما  رافعال تر می کند.

 

با مفاهیم واصول درگیر شوید.

 

وقتی اصل یا قضیه ای رادرریاضی می خوانید.فکر کنیدآیاواقعاً درست است؟آیا موردی می توانید پیدا کنید که در مورد آن صادق نباشد؟عکس آن قضیه چه طور است؟

 

چگونه مسئله های ریاضی را حل کنیم؟

 

 

 

برای حل کردن مسائل ریاضی روش هاومراحل مختلفی پیشنهاد شده است که بیشترآنها به هم شبیه هستند.الگویی که دراین جا به شما معرفی می شود از معتبرین الگوهای حل مسائل ریاضی اقتباس شده است.

 

مراحل حل یک مسئله1-مسئله را بفهمید.2-برای حل مسئله نقشه بکشید.3-معادله یا فرمول هارا بنویسید.

 

4-مسئله را حل کنید.

 

5راه حل خود را چک کنید.

 

بهترین راه برای درک این مراحل این است که چند تا از مسئله های درسی تان را قدم به قدم با این روش حل کنید.

 

1-    مسئله را بفهمید.

 

مسئله را با دقّت بخوانید.مشکل خیلی از دانش آموزان در حل مسائل  ریا ضی این است که سرسری نگاهی به مسئله می اندازدوفکر می کنند مسئله را فهمیده اند.باید بدانید وقتی مسئله را خوب فهمیده اید که بتوانید مسئله را به زبان خودتان توضیح دهید.اطلاعات مسئله را بیرون بکشید.وقتی مطمئن شدید که مسئله از شما چه می خواهد ،یک بار دیگر مسئله را بخوانید برای این که ببینید صورت مسئله چه اطلاعاتی دراختیار شما قرار می دهد وچه چیزهایی از شما می خواهد؟آیادر مسئله شر ط هایی اعلام شده است؟از این شرط ها هم می توانید اطلاعاتی به دست آورید؟

 

دراین مر حله :

 

خیلی دقیق بنویسید چه چیزهایی را میدانید؟

 

خیلی دقیق بنویسید چه چیزهایی را باید پیدا کنید؟

 

برای مسئله نمودار بکشید.

 

در صورت امکان مسئله را به صورت تصویر ،نمودار یا طر حی ساده بکشید تا آن را بهتر درک کنید.

 

2-برای حل مسئله نقشه بکشید.

 

بین اطلاعاتی که داریدوجواب هایی که می خواهید به دست آورید چه ارتباطی وجود دارد؟فکر کنید برای این که این مسئله را حل کنید وبه راه حل نهایی برسید قدم به قدم از چه مسیر هایی باید بروید.از اطلاعاتی که دارید چه استفاده ای می کنید ؟چه اطلاعات دیگری نیاز دارید تا بتوانید مسئله را حل کنید؟چه فرمول هایی نیاز دارید؟اگربین اطلاعاتی که داده شده راهی منطقی به جواب پیدا  نمی کنید به اطلاعات داده شده فکر کنیدوتلاش کنیدو ببینید از آن اطلاعات چه نتیجه هایی می توانید بگیرید؟حتی اگر این نتیجه ها چیزی نیست که از شما می خواهد اما با تلاشی که انجام می دهید معمولا سر نخ هایی را پیدا می کنید. مسئله ساده تری حل کنید. اگر نمی توانید مسئله ای را حل کنید .مسئله ای را حل کنید .مسئله ای مشابه،اما ساده تر ی را حل کنید وآن را با این مسئله مقایسه کنید. ببیینید این مسئله چه چیزهای بیشتری دارد. راه دیگر این است که اعداد مسئله را ساده کنید تا بتوانید مسئله را راحت تر متوجه شوید.

 

3- معادله یا فرمول ها را بنویسید.

 

شما باید فکر خودتان را یعنی ارتباط بین اطلاعاتی که داریدو اطلاعاتی که می خواهید به دست آورید را به زبان ریاضی بنویسید.اطلاعاتی را که دارید با علامت های ریاضی بنویسید. اطلاعاتی را که هم که نداریدو می خواهید به دست آوریدبا علامتهای ریاضی بنو یسید .ساده ترین علامت مجهول همان ایکس معروف است.

 

4-مسئله را حل کنید.

 

حالابا استفاده از اطلاعات ورابطه هاوفرمول هایی که دراختیاردارید مسئله را حل کنید.

 

5-راه حل خود را چک کنید.

 

هر مرحله راکه انجام داده اید از خودتان بپرسیدچرا وچگونه آن راانجام داده اید؟آیامی توانید تمام مراحل حل مسئله یا تکلیف را بادلیل برای معلم یا همکلاسی تان توضیح دهید؟وقتی معلم یا یکی از همکلاسی های تان هم مسئله ای را حل می کنداز خودتان بپر سید چرا؟اگر جوابی داشتید آن را فهمیده اید وگرنه دلیل آن را بپرسید.

 

ازاشتباهات درس بگیرید.1-تکالیف را مرورکنید.2برگه های امتحانی را ببینید .3-کمک گرفتن ازمعلم ،والدین یا همکلاسی هایتان.4-عجله نکنید.5-سر نخ اشتباه را پیدا کنید.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    نظر شما در مورد این سایت چیست
    آمار سایت
  • کل مطالب : 21
  • کل نظرات : 7
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 3
  • آی پی امروز : 5
  • آی پی دیروز : 4
  • بازدید امروز : 7
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 9
  • بازدید ماه : 9
  • بازدید سال : 45
  • بازدید کلی : 4,615